Sejak kebelakangan ini, semakin banyak laporan akhbar mendedahkan
penyelewengan dan penipuan dalam amalan bomoh tradisional. Lebih mengejutkan
lagi, bomoh berkenaan mengubati pesakit dengan kaedah pelik yang bertentangan
dengan nilai kemanusiaan dan ajaran Islam.
Malangnya, masih ramai orang Islam percaya kepada amalan bomoh yang
bercanggah dengan hukum syarak seperti memanggil roh, jin dan sebagainya.
Segala amalan yang tidak berdasarkan sumber al-Quran, hadis, ijmak ulama dan qias adalah dilarang sama sekali.
Segala amalan yang tidak berdasarkan sumber al-Quran, hadis, ijmak ulama dan qias adalah dilarang sama sekali.
Di dalam sejarah Islam, memang ada kaedah perubatan tertentu yang diamalkan
Rasulullah dan sahabat bagi menyembuhkan penyakit.
Selain cara perubatan biasa, mereka juga menggunakan doa ma'thur khusus untuk mengubati beberapa jenis penyakit seperti yang dijelaskan Ibnu Qayyim al-Jauziyyah dalam kitabnya al-Tibb al-Nabawiyy dan Imam Muwaffiq al-Din Abdul Latif dalam kitabnya al-Tibb min al-Kitab wa al-Sunnah.
Selain cara perubatan biasa, mereka juga menggunakan doa ma'thur khusus untuk mengubati beberapa jenis penyakit seperti yang dijelaskan Ibnu Qayyim al-Jauziyyah dalam kitabnya al-Tibb al-Nabawiyy dan Imam Muwaffiq al-Din Abdul Latif dalam kitabnya al-Tibb min al-Kitab wa al-Sunnah.
Amalan rawatan yang dibenarkan syarak perlu disertai dengan doa ma'thur
daripada Rasulullah. Baginda pernah
membenarkan seorang sahabat untuk menjampi dengan membaca doa kepada sahabatnya
yang terkena sengatan kala jengking.
Dalam satu hadis Imam
Muslim, Abu Zubair berkata, "Aku mendengar Jabir bin Abdullah berkata ada
seorang lelaki daripada kalangan kami terkena sengatan kala jengking. Ketika
itu, kami duduk bersama Rasulullah.
Lalu seorang lelaki bertanya, "Wahai Rasulullah, bolehkah aku jampi? Jawab Baginda, "Sesiapa daripada kamu yang berupaya memberi manfaat terhadap saudaranya, maka hendaklah dia lakukannya".
Lalu seorang lelaki bertanya, "Wahai Rasulullah, bolehkah aku jampi? Jawab Baginda, "Sesiapa daripada kamu yang berupaya memberi manfaat terhadap saudaranya, maka hendaklah dia lakukannya".
Perlu ditegaskan bahawa
Islam amat menitikberatkan persoalan akidah, syariah dan akhlak dalam kehidupan
Muslim seharian. Oleh itu, apa saja amalan, perkataan dan kepercayaan yang
tidak berasaskan kepada sumber yang dijelaskan di atas adalah ditolak.
Ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, "Dan berjaga-jagalah kamu. Jauhkanlah diri kamu daripada perkara baru (bidaah) kerana setiap perkara yang diadakan itu bidaah, dan setiap bidaah itu sesat. (Hadis riwayat Abu Daud)
Ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, "Dan berjaga-jagalah kamu. Jauhkanlah diri kamu daripada perkara baru (bidaah) kerana setiap perkara yang diadakan itu bidaah, dan setiap bidaah itu sesat. (Hadis riwayat Abu Daud)
Menurut perspektif
akidah Islam, persoalan perubatan terhadap pesakit adalah satu persoalan yang
sewajarnya difahami setiap Muslim. Ini kerana dalam Islam, hanya Allah saja
yang berkuasa. Setiap manusia dikehendaki berikhtiar merawati penyakit dan
kesakitan yang dihadapinya berdasarkan garis panduan ditetapkan syarak.
Firman Allah SWT yang
bermaksud, "Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyembah atau memuja
yang lain daripada Allah yang tidak mendatangkan manfaat kepadamu dan juga
tidak dapat mendatangkan mudarat kepadamu.
Oleh itu, sekiranya engkau mengerjakan yang demikian, maka pada saat itu jadilah engkau daripada kalangan orang yang berlaku zalim (terhadap diri sendiri dengan perbuatan syirik itu). (Surah Yunus, ayat 106)
Oleh itu, sekiranya engkau mengerjakan yang demikian, maka pada saat itu jadilah engkau daripada kalangan orang yang berlaku zalim (terhadap diri sendiri dengan perbuatan syirik itu). (Surah Yunus, ayat 106)
Ayat di atas jelas
melarang umatnya meminta pertolongan selain daripada Allah seperti bomoh, jin,
roh datuk nenek, roh wali, syeikh, amalan syirik yang terkutuk. Oleh yang
demikian, setiap Muslim dituntut meminta pertolongan dan berdoa secara langsung
ke hadrat Allah yang Maha Esa dan Maha Berkuasa ke atas segala sesuatu.
Selain itu, Islam juga
melarang umatnya daripada menggunakan sihir kerana Rasulullah SAW bersabda,
"Jauhilah tujuh perkara yang merosakkan. Golongan sahabat bertanya,
"Apakah tujuh perkara itu?
Jawab Baginda, " Mensyirikkan Allah, melakukan sihir, membunuh orang tanpa hak, memakan riba, memakan harta anak yatim, lari darimedan
perang dan menuduh perempuan baik melakukan zina". (Hadis Bukhari)
Jawab Baginda, " Mensyirikkan Allah, melakukan sihir, membunuh orang tanpa hak, memakan riba, memakan harta anak yatim, lari dari
Dalam konteks ini, kita
harus berwaspada terhadap amalan perbomohan terutama yang mengandungi unsur
syirik dan juga amalan sihir kerana ia boleh membatalkan iman seseorang.
Sehubungan itu, seseorang
pesakit hendaklah memastikan tabib atau bomoh yang hendak ditemuinya itu
seorang Islam yang tidak meninggalkan ibadat wajib seperti solat, puasa, zakat
dan lain-lain, berakal waras, tidak melakukan perkara yang boleh membawa kepada
syirik sama ada melalui kepercayaan, perkataan atau perbuatan.
Seorang bomoh juga
hendaklah seorang yang adil iaitu tidak melakukan maksiat dan jenayah yang
bertentangan dengan undang-undang negara.
Masyarakat Islam perlu
berhati-hati menggunakan khidmat bomoh supaya tidak terjebak dalam amalan
syirik yang akan menjejaskan akidah.
Yang penting di sini, setiap Muslim diwajibkan berusaha dan berikhtiar serta seterusnya bertawakal kepada-Nya kerana Allah saja yang Maha Berkuasa terhadap segala sesuatu.
Yang penting di sini, setiap Muslim diwajibkan berusaha dan berikhtiar serta seterusnya bertawakal kepada-Nya kerana Allah saja yang Maha Berkuasa terhadap segala sesuatu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan