Selasa, 5 Oktober 2021

TIGA GOLONGAN ORIENTALIS

Orientalis boleh dibahagi kepada golongan seperti berikut.

Pertama, yang mengkaji Islam atas nama akademik tetapi terselit niat jahat untuk memasukkan jarum mereka bagi mengelirukan masyarakat Islam tentang agama mereka. Golongan ini kebanyakannya terdiri daripada kakitangan gereja.

Golongan kedua ialah orientalis yang hanya mencari upah membuat kajian untuk kepentingan negara mereka sama ada dari segi ekonomi, penjajahan politik dan sebagainya.

Golongan ketiga ialah orientalis yang mengkaji Islam secara objektif. Mereka berpegang kepada prinsip akademik yang hanya berminat mencari fakta kebenaran.

Namun, sebahagian besar mereka adalah dalam kumpulan pertama dan kedua. Mereka dilihat sangat aktif memain peranan meracuni pemikiran umat Islam agar tidak kuat berpegang kepada ajaran Islam, jikapun tidak meninggalkannya terus. 

Justeru, umumnya apabila disebut orientalis, maka tergambar kelompok manusia yang menjadi 'musuh' Islam biarpun ada segelintir kecil begitu jujur memegang prinsip akademik dan keilmuan. Mereka menghambakan seluruh kebijaksanaan atas dasar mencari kebenaran.   

Antara orientalis jujur memegang prinsip akademik ialah Edward William Lane.  Dia berjaya menghasilkan kamus Arabic-English Lexicon. Kamus ini diiktiraf dan diterima oleh pakar nahu Arab sendiri.

Usahanya diiktiraf dan menjadi bukti tidak semua orientalis berniat serong terhadap Timur dan Islam. Namun, bilangan orientalis yang termasuk dalam kategori itu amat kecil.

Memandangkan lebih banyak orientalis yang tidak jujur dalam usaha mereka, maka apabila sebut saja orientalis, kita perlu lebih berhati-hati dalam menggunapakai hasil kajian yang dihasilkan. 

Jika terdapat keraguan, elok jika menolak terus daripada menerimanya sebagai satu hasil kajian akademik.

Usaha keras orientalis untuk memesongkan pemikiran orang Islam agak berjaya.  Di kalangan ilmuan Islam sendiri ada yang terpengaruh atau berkiblatkan kepada orientalis secara membabi buta. Mereka menjadikan kajian orientalis untuk memperkukuhkan hasil kajian sendiri yang tidak seberapa. 

Dengan kata lain, mereka menjadi pak turut kepada apa yang diperkatakan oleh orientalis. Dari satu sudut, kenyataan yang dikeluarkan oleh mereka sebenarnya lebih berbahaya daripada apa yang diungkapkan oleh orientalis sendiri.

Ini kerana pada pandangan orang kebanyakan yang tidak mengetahui maklumat asal kajian itu akan mengatakan apa yang dirumuskan oleh pengkaji Islam itu dianggap benar-benar dibuat oleh pengkaji itu sendiri yang sudah tentunya dikatakan atas roh keilmuan Islam.

Antara faktor mengapa ini berlaku ialah kejahilan dan ketidakupayaan mereka merujuk sumber warisan Islam yang dihasilkan oleh para ilmuwan Islam sendiri.  Lebih parah lagi apabila sarjana Islam terpaksa bergantung kepada sumber asal yang dihasilkan oleh orientalis. 

Ini kerana banyak manuskrip tentang Islam diperoleh atau tersimpan di perpustakaan di negara-negara Barat berbanding di negara Islam sendiri. 

Ini berlaku semasa era penjajahan dulu banyak manuskrip Islam dibawa ke negara Barat dan seterusnya dikembangkan pula melalui kajian yang dibuat oleh orientalis.

Selain itu, terdapat sarjana Islam membebaskan diri mereka daripada pengaruh agama atas alasan untuk mencapai objektiviti akademik. Kononnya mereka melakukan kajian secara ikhlas dan adil demi mencari kebenaran. 

Sikap ini lebih membawa padah apabila mereka gagal mengekalkan atau mengamalkan etika kajian, sebaliknya lebih terpengaruh dengan kajian yang telah dibuat oleh orientalis. 

Padahal hakikatnya mereka sendiri tidak objektif dalam mengkaji Islam dan sejarahnya. Akar umbi dan asas pemikiran mereka yang sebenar ialah menolak Islam.

Lebih parah lagi apabila terdapat di kalangan pengkaji orang Islam sendiri yang sebenarnya menjadi pengkhianat kepada umat Islam sendiri kerana mereka telah menjadi proksi kepada orientalis dalam menjayakan agenda jahat mereka. 

Dalam ghairah mencari populariti inilah membawa kepada pengkaji Islam menjadikan sumber orientalis yang kemudiannya dianggap pula sebagai hasil kajian menyeluruh yang dibuat oleh mereka sendiri. 

Sedangkan sebenarnya mereka telah meniru bulat-bulat apa yang dipersembahkan oleh orientalis sebelum ini.

Biasanya orang Islam kebanyakan tidak mempercayai jika kajian dibuat oleh orientalis. Namun, jika hasil propaganda orientalis itu telah dicedok dan diiktiraf sendiri oleh pengkaji dari kalangan orang Islam sendiri, maka ia mudah diterima oleh orang Islam yang jahil atau lemah iman.

Maka sebab itu, kita menemui pandangan atau rumusan yang dibuat oleh pengkaji Islam mempertikaikan kredibiliti beberapa sahabat utama baginda, termasuk Saidina Umar. 

Mereka menolak kedudukan tertinggi yang telah diberikan kepada para sahabat, malah menyalahkan sahabat itu dalam soal tertentu.

Pengaruh dan penguasaan pemikiran orientaslis yang meresap dalam pemikiran orang Islam perlu dimurnikan agar tidak terlalu taksub sehingga gagal berfikir dengan baik. 

Untuk mengelak terlalu bergantung kepada hasil kajian orientalis, maka usaha untuk melahirkan lebih banyak pengkaji Islam yang benar-benar jujur dalam urusan kajian demi mencari kebenaran perlu digiatkan.

Umat Islam mesti menjadi umat pengkaji, bukannya menjadi pengguna kepada hasil kajian pihak lain yang berniat buruk terhadap Islam. 

Gambar hiasan: Kampung Pantai Senok dirakam dari Kampung Tanjung Kuala Sabak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan