Khamis, 5 Januari 2023

ADA SAHABAT DAPAT TARIK SAHABATNYA DARI NERAKA

 
Jalinan persahabatan perlulah didasari tujuan yang betul. Sekiranya sesuatu ikatan persahabatan itu terjalin atas sebab duniawi atau bagi tujuan kemungkaran, maka ikatan tersebut tidak akan mendapat keberkatan daripada Allah SWT, malah akan mencetuskan perbalahan di kemudian hari.
 
Allah SWT menjelaskan hal ini dalam firman-Nya bermaksud: "Pada hari itu sahabat-sahabat karib, sesetengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang yang persahabatannya berdasarkan takwa (iman dan amal soleh)." (Surah al-Zukruf, ayat 67)
 
Lebih beruntung lagi apabila hubungan persahabatan di dunia ini bakal menguntungkan kehidupan akhirat. Seseorang manusia yang menerima rahmat Allah SWT akan diberi peluang menyelamatkan sahabatnya yang berada dalam neraka.
 
Rasulullah SAW bersabda tentang kebaikan memiliki sahabat. Sahabat yang memberi kebaikan dunia dan akhirat.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Setelah orang Mukmin itu dibebaskan dari neraka, demi Allah, Zat yang jiwaku berada di tangan-Nya, sungguh kalian begitu gigih dalam memohon kepada Allah untuk memperjuangkan nasib saudaranya yang berada di dalam neraka pada hari kiamat.
 
“Mereka memohon: 'Wahai Tuhan kami, mereka itu (yang masih tinggal di neraka) pernah berpuasa bersama kami, solat, dan juga haji.
 
“Maka dijawab oleh Allah: 'Keluarkan (dari neraka) orang yang kalian kenal. "Sehingga wajah mereka diharamkan untuk dibakar oleh api neraka. Mukminin ini pun mengeluarkan ramai saudaranya yang telah dibakar di neraka, ada yang dibakar sampai betisnya dan ada yang sampai lututnya.
 
Kemudian orang Mukmin itu menyatakan kepada Allah: 'Wahai Tuhan kami, orang yang Engkau perintahkan untuk dibebaskan dari neraka, sudah tidak ada yang berbaki."
 
“Maka Allah berfirman: 'Kembali lagi (ke neraka), keluarkanlah yang masih memiliki iman seberat dinar.' Maka dikeluarkanlah orang Mukmin dalam jumlah ramai sekali yang diseksa di neraka.
 
“Kemudian mereka menyatakan kepada Allah: 'Wahai Tuhan kami, kami tidak meninggalkan seorang pun orang yang Engkau perintahkan agar dibebaskan.' (Hadis riwayat Muslim)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan