Ambo baharu sahaja dihubungi penipu.
Kononnya ambo ada membuat tuntutan insurans rawatan di hospital di Ampang. Ambo
jawab memang ada .... maka pemanggil itu terus letak telefon.
Sebenarnya, beberapa hari sebelum ini ada
panggilan yang serupa. Bezanya hanya nama syarikat insurans. Pada panggilan
pertama, ambo jawab tidak ada membuat tuntutan tersebut. Ada tiga tuntutan
katanya.
Ambo sudah menghidu itu sindiket penipuan.
Sekadar melayan apa yang ingin dijelaskan. Katanya, memandangkan ambo tidak
membuat tuntutan, maka dikatakan ini bermakna ada pihak lain telah
menyalahgunakan polisi insurans ambo.
Untuk itu katanya, ambo perlu membuat laporan
polis dengan segera di Ibu Pejabat Polis Ampang. Mesti dilakukan dengan segera
dalam tempoh masa satu jam. Pihak syarikat dikatakan sudah menyediakan beberapa
dokumen yang perlu ambo serahkan kepada pihak polis ketika membuat laporan
nanti.
Ambo jawab, mana mungkin dapat buat laporan
polis dalam tempoh masa satu jam. Ambo di Kelantan. Memanglah, penerbangan dari
Lapangan Terbang Sultan Ismal ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur
mengambil masa sejam, tetapi itu tidak mengambil kira proses tempahan tiker,
hendak pergi ke lapangan terbang, dari lapangan terbang hendap pergi ke balai
polis dan sebagainya.
Disebabkan ambo tidak mungkin sempat
(memang sindiket tahu rancangan satu perkara yang tidak mampu mangsa lakukan),
maka pemanggil itu kata dia perlukan beberapa maklumat tentang diri ambo.
Ambo kata, ambo akan hubungi sendiri polis
di Ampang, kononnya pegawai di sana rakan ambo. Dia jawab, kalau ambo hubungi
sendiri, laporan itu tidak dapat dibuat kerana memerlukan maklumat dari
syarikat insurans.
Ambo kata, kalau begitu berilah maklumat
tersebut kepada ambo. Si penipu jawab, ia dalam bentuk surat dan perlu
diserahkan kepada polis.
Ambo buat keputusan, kalau begitu ambo
tidak akan buat laporan polis segera, mungkin pada hari lain akan pergi ke
balai polis.
Si penipu kata, kalau tidak buat laporan dalam
tempoh satu jam seperti yang ditetapkan, polisi insurans ambo akan ditamatkan
dan mungkin ambo akan disaman oleh pihak syarikat insurans kerana membuat
tuntutan yang tidak wajar.
Ambo tegaskan, kalau hendak tamatkan polisi
insurans, ambo tidak kisah. Boleh buat insurans baharu. Sebenarnya, kebetulan
memang ambo ada insurans hayat dengan syarikat yang disebutkan itu. Sedangkan
panggilan hari ini ambo tidak ada polisi insurans dengan syarikat berkenaan.
Berkaitan kemunginan ambo disaman syarikat
insurans, ambo kata mana mungkin begitu, kerana bukan ambo yang buat tuntutan
itu. Si penipu menjelaskan bahawa perkara itu boleh dibuat dan biar mahkamah
tentukan. Kalau begitu, ambo kata kita jumpa di mahkamah nanti.
Si penipu kemudian mengatakan bukan dasar
syarikat untuk menyusahkan pemegang polisi. Bahkan katanya, jika ambo
mengatakan memang ambo yang membuat tuntutan itu, syarikat akan meluluskan
tuntutan berjumlah RM60,000 lebih.
Ambo kata, kalau begitu luluskan...... si
penipu kemudian terus memutuskan talian. Ambo lihat rekod masa panggilan
kira-kira 8 minit.
Jadi berhati-hatilah semua, jangan jadi
mangsa. Jangan mudah percaya dengan sebarang panggilan telefon individu yang tidak
dikenali dan buat semakan terlebih dahulu dengan agensi berkaitan sebelum
membuat keputusan atau transaksi pemindahan wang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan