Ketika latihan dalam kumpulan atau istilah
ringkasnya adalah LDK, ada pembimbing atau pemudah cara ditugaskan untuk mengendalikan
LDM. Pembimbing adalah tunjang yang paling penting dalam LDK ini. Dalam aktiviti
LDK ini, ahli kumpulan akan dapat menyesuaikan diri dalam tempoh masa yang
singkat.
Melalui LDK juga para peserta berpeluang
berkongsi pendapat, berkongsi masalah, mengenal potensi diri, memupuk sikap
keterbukaan, melatih sikap kejujuran dan amanah.
Selain tu LDK juga dapat membantu para
peserta memupuk keyakinan diri, membentuk keterampilan diri dan melatih emosi
untuk sentiasa mengutamakan nilai-nilai murni dalam kumpulan.
Kawalan tempoh masa dalam LDK juga adalah
penting kerana penyampaian pembimbing yang meleret-leret dan tidak menepati
objektif kem akan memakan lebih masa. Begitu juga dengan pembabitan peserta
yang membahaskan isu.
Justeru, latihan dalam kumpulan perlu
mematuhi tempoh masa yang ditetapkan dan pembimbing yang berkebolehan adalah
penting untuk merancang dengan lebih awal sebelum aktiviti dijalankan.
Pembimbing yang berkebolehan turut penting
dalam mencungkil bakat keterampilan para peserta semasa LDK dijalankan. Pembimbing
juga perlu mempunyai sikap menerima secara terbuka, membimbing tanpa batasan,
dan bijak membuat keputusan selain berperanan sebagai sahabat.
Justeru, pembimbing yang baik akan dapat
membantu objektif yang dirangka untuk dilaksanakan dengan jayanya.
Untuk menjayakan tugas sebagai pembimbing
amat penting perlu ada kemahiran mendengar yang baik. Tips kemahiran mendengar yang
baik memerlukan mendengar dengan telinga iaitu mendengar apa yang dicakapkan
melalui suara.
Perkara kedua ialah mendengar dengan mata,
yakni memerhati dan melihat ada yang berlaku di sekeliling melibatkan para
peserta yang dibimbing.
Kemahiran mendengar yang lain ialah mendengar
dengan hati dengan melahirkan rasa empati. Empati ialah daya menyelami dan
memahami perasaan atau emosi orang lain.
Manakala hak keempat ialah mendengar dengan
bahasa badan (body language). Pembimbing perlu memahami atau peka kepada apa yang
dizahirkan oleh peserta melalui perlakuan, mimik muka dan nada suara.
Kemahiran yang paling penting dalam
pembimbingan adalah kemahiran mendengar, dan kemudian kemahiran komunikasi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan