Selasa, 23 Mei 2023

LEBIH SELESA MENGGUNA KERETA MURAH

 
Dulu saya pakai Alphard SC 2018. Harga kereta RM280 ribu dengan bulanan RM3 ribu. Setelah fikir panjang, saya buat keputusan untuk jual Alphard dan beli Alza dengan bulanan RM700.
 
Walaupun mampu bayar bulanan RM3 ribu untuk Alphard, bagi saya ia adalah satu pembaziran untuk sebuah kereta. Lagipun pemanduan Alza dan Alphard bagi saya tiada apa beza sangat. Teknologi hampir sama. Cuma hanya persepsi orang bila kita pakai kereta besar orang rasa hormat.
 
Jiwa saya tak suka hormat kita sebab harta, sebab yang hormat sebab harta ni menyembunyikan sesuatu yang mengundang hasad. Hati saya tak tenteram. Apa yang buat saya tenteram dan tenang bila kita boleh beri sesuatu pada orang lain dan bantu orang susah.
 
Jadinya beza bayaran bulanan Alza dan Alphard sebanyak RM2300 sebulan saya cuba gunakan untuk bantu orang sekeliling yang memerlukan setiap bulanan. Komitmen bayaran bulanan yang sama tapi rasa kepuasan itu melebihi memiliki sebuah Alphard.
 
Sekadar luahan.
 
Kredit penulis asal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan