Bahan
bersejarah adalah harta pusaka bernilai bagi industri pelancongan. Sejarah
adalah produk pelancongan yang sering mendapat perhatian.
Sepatutnya
apa sahaja bahan bersejarah perlu dipelihara dan diperkenalkan sebagai produk
pelancongan. Amat rugi jika sesuatu yang boleh dijadikan sebagai tarikan
pelancong berkunjung ke sesuatu tempat tidak dimanfaatkan sepenuhnya.
Antara
bahan yang mempunyai nilai sejarah di Tumpat, khususnya di Kampung Jubakar
Pantai, ialah ‘pelabuhan’ mengeksport biji besi.
Banyak
orang tidak tahu mengenai sejarah bahawa di kawasan pantai Kampung Jubakar
Pantai pernah dijadikan pelabuhan mengeksport biji besi.
Jika
melalui tepi pantai di kampung berkenaan, pasti banyak orang tertanya-tanya
mengenai kewujudan tiang-tiang terpacak dari tepi pantai menganjur ke tengah
laut.
Tiang-tiang
tersebut sebenarnya bahagian jambatan yang masih kekal, sedangkan bahagian atas
telah runtuh dimamah usia.
Jambatan
tersebut telah dibina oleh syarikat yang terlibat dalam perlombongan bijih besi
di Kelantan sebelum Perang Dunia Kedua meletus. Justeru, jambatan itu lebih
dikenenali sebagai 'jambatan bijih besi' di kalangan penduduk.
Jambatan
bijih besi itu dibina bagi memudahkan kerja-kerja pemunggahan bijih besi dari
darat ke kapal pengangkut. Kapal besar tidak dapat menghampiri tebing kerana
air cetek.
Bijih
besi ini diusahakan oleh sebuah syarikat Jepun iaitu Oriental Mining Co. di
kawasan Bukit Besi Temangan Kelantan. Di sini bijih besi diangkut dengan
menggunakan keretapi ke Pelabuhan Tumpat.
Bijih
besi tersebut akan dimasukkan ke dalam satu bekas khas di mana ianya akan
diangkut pula ke kapal melalui jeti yang dibina. Dari kapal kecil ini bijih
besi tersebut akan dibawa ke kapal induk untuk dieksport ke negara Jepun.
Semasa
pendudukan Jepun di Tanah Melayu 1941-1945 pengeluaran bijih besi terus
dilakukan oleh pemerintah tentera Jepun dan lombong di suatu kawasan yang
sekarang ini terdirinya Sekolah Kebangsaan Temangan.
Selepas
Peperangan Dunia Kedua pengeluaran bijih besi masih diteruskan dilakukan oleh
syarikat yang sama tetapi di bawah pengawasan pemerintah British.
Pengeluarannya
berterusan sehingga tahun 1965 di mana operasinya dihentikan kerana bekalan
bijih yang ada semakin berkurangan.
Sejak
itu jambatan bijih besi tidak berfungsi lagi dan dibiarkan tidak terurus. Kini
yang tinggal hanyalah kesan runtuhan yang menjadi bukti sejarah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan