Perlembagaan Persekutuan undang-undang utama negara. Hakikat ini diterima sebagai tersurat dan tersirat. Hal ini tidak dipertikai mana-mana pihak. Namun, tidak dinafikan ada yang membuat pentafsiran berbeza berkaitan kandungannya.
Itu perkara lumrah kerana manusia ada pandangan berbeza, lebih-lebih lagi
berkaitan kefahaman mengenai sesuatu yang berkaitan undang-undang. Sebab
itu, persoalan undang-undang sering dilihat melalui sisi yang
berbeza-beza.
Perbincangan mengenai kandungan Perlembagaan Persekutuan tidak tamat
dibincangkan biarpun sudah banyak keputusan mahkamah berkaitan sesuatu kes
telah dibuat.
Pun
begitu, keputusan mahkamah dalam banyak kes yang mempunyai kaitan dengan
Perkara-perkara Perlembagaan Persekutuan semakin menyerlahkan bahawa ia adalah
undang-undang tertinggi yang perlu dirujuk untuk memutuskan sesuatu kes.
Sebenarnya,
kedudukan tertinggi Perlembagaan Persekutuan telah termaktub sepertimana
Perkara yang berkenaan di dalam Perlembagaan Persekutuan itu
sendiri. Fakta ini jelas dan tidak ada kilaf mengenainya.
Di
negara kita, Perlembagaan Persekutuan menjadi undang-undang tertinggi yang
menjadi sumber dan punca kepada semua undang-undang.
Ketinggian Perlembagaan Persekutuan boleh difahami dengan jelas di bawah
Perkara 4(1) Perlembagaan Persekutuan yang menyebut: Perlembagaan ini adalah
undang-undang utama Persekutuan dan apa-apa undang-undang yang diluluskan
selepas Hari Merdeka dan yang berlawanan dengan Perlembagaan ini adalah
terbatal setakat yang berlawanan itu"
Peruntukan
tersebut dengan jelas menetapkan bahawa kedudukan Perlembagaan Persekutuaan
sebagai yang tertinggi.
Biarpun
tidak dijelaskan sebagai tertinggi, tetapi dapat difahami maksud " adalah
terbatal setakat yang berlawanan itu" membawa erti bahawa undang-undang
lain mesti tidak berlawanan dengan perkara-perkara yang berkaitan.
Pembatalan
terhadap undang-undang yang berlawanan itu setakat yang berlawanan bermaksud
tidak keseluruhan bahagian undang-undang itu terbatal, kecuali bagi maksud yang
berlawanan itu saja.
Undang-undang
yang dimaksudkan ialah sama yang bertulis atau tidak bertulis, sama ada
diperbuat di parlimen atau dewan undangan negeri, oleh pihak kerajaan,
pertubuhan, parti politik atau orang perseorangan.
Berkenaan
undang-undang bertulis yang diperbuat di parlimen atau dewan undangan negeri,
percanggahan tentu sekali sukar berlaku kerana ia melibatkan pakar yang mendraf
dan kemudian melalui proses yang teliti sebelum diluluskan.
Bagaimanapun, undang-undang atau peraturan yang tidak bertulis yang diwujudkan
oleh pihak awam sering mencetusan pertikaian apabila secara sedar atau tidak
belaku berlawanan dengan apa yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Persekutuan.
Hal
ini tidak berlanjutan sekiranya pihak berkenaan menyedari kesalahan dan
bersedia menukarkan atau menghentikan undang-undang atau perbuatan yang
berkenaan.
Masalahnya,
apabila ada yang berdegil dan masih mengatakan perkara itu benar dan menjadi
hak mereka untuk terus menganggap perkara berkenaan betul dan berpegang
kepadanya.
Situasi
berkenaan membawa kepada dibawa kepada mahkamah oleh individu untuk mendapat
status apa yang dilakukan, atau individu berkenaan di bawah ke mahkamah untuk
pihak kerajaan atau individu lain untuk menghalang perkara berkaitan terus
dianggap betul.
Contoh
kes Azalina Jailani yang memohon untuk menukar status agamanya dari Islam
kepada Kristian setelah memeluk agama berkenaan. Isunya bermula apabila dia berkahwin
dengan penganut Kristian dan ingin mendaftarkan perkahwinannya itu, tetapi
tidak diluluskan kerana status agama Islam yang tertera pada kad pengenalannya.
Inti pati kes tersebut menunjukkan bahawa pihak Jabatan Pendaftaran Negara
(JPN) tidak mempunyai kuasa untuk menukar status agama penganut Islam,
melainkan disahkan oleh Jabatan Agama Islam atau Mahkamah Syariah.
Mahkamah Sivil tidak berkuasa untuk mencampuri urusan Mahkamah Syariah. Kes ini
juga melibatkan soal Perkara 160 dan pengiktirafan kepada Perkara 3.
Justeru,
isu kebebasan beragama dan hak asasi yang dijadi alasan kepada permohonan itu,
apa yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan tidak boleh
dicabar.
Ini
membuktikan bahawa Perlembagaan Persekutuan mengalah dan mengatasi kepada semua
undang-undang yang lain, biarpun ia dianggap melanggar hak asasi yang diamalkan
di seluruh dunia.
Sesungguhnya,
di negara kita mempunyai acuan sendiri dalam mentakrif mengenai hak asasi dan
kebebasan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan