Mantik
satu cabang berfikir berasaskan logik. Pada dasarnya pengertian ilmu mantik
telah banyak didefinisikan oleh para ulama dan pakar ilmu mantik dengan
pengertian yang pelbagai, miskipun pada hakikat dan tujuannya adalah sama iaitu
mengungkapkan makna mantik sebagai suatu kata yang difahami secara jelas untuk
sebuah disiplin ilmu.
Ilmu mantik merupakan bahasa Arab
dan merupakan terjemahan dari kata logika. Oleh sebab itu ilmu mantik juga
biasa disebut sebagai ilmu logika.
Terdapat beberapa perselisihan
pendapat tentang hukum mempelajari ilmu ini.
Haram
Pendapat Imam Ibnu Solah dan Imam
An-Nawawi, tetapi dijelaskan bahawasanya kedua-dua imam ini mengharamkan untuk
dipelajari ilmu ini sekiranya dicampur dengan masalah-masalah falsafah yang
membawa kepada kekufuran dan keraguan dari sudut aqidah.
Kedua-duanya juga berpendapat
dengan mempelajari ilmu ini boleh diambil faedah daripadanya untuk menguatkan
perkara-perkara yang berkaitan dengan aqidah dan menolak segala syubhat yang
dilontarkan oleh musuh-musuh Islam.
Fardu Kifayah
Umat Islam seluruhnya dan harus ada
sekumpulan manusia yang mempelajarinya sehingga mampu untuk mempertahankan
agama Islam menangkis segala bentuk syubhat dan tohmahan yang dilontarkan
terhadap agama Islam.
Ulama yang menerima ilmu mantik
ialah:
- Ibn. Rusyd - wajib hukumnya selagi tidak bercanggah dengan landasan Islam.
- Imam al-Ghazali - hukumnya adalah harus.
- Al-Farabi - tidak menjadi kesalahan mempelajarinya.
- Ibn Sina - tidak menjadi kesalahan mempelajarinya.
- Ibn. Hazm - menerima dengan positif dan beliau sendiri mempelajarinya.
- Jumhur ulamak - hukum mempelajarinya adalah fardu kifayah.
Antara sebab berlaku perbezaan pendapat ialah kerana ia mengambil kira keadaan
masa, zaman dan suasana semasa. Tetapi di sini, jelas menunjukkan ulama-ulama
besar kita dahulu menganggap mempelajari ilmu mantik adalah haram dan jatuh
kafir.
Manakala ulama-ulama yang menerimanya, hanya Ibn Rusyd yang menganggap wajib
sementara yang lain hanya sekadar harus atau dibolehkan.
Ini boleh menjelaskan mengapa kebanyakan daripada ajaran, tafsiran dan
hukum-hakam mereka tiada penekanan ke arah kepentingan ilmu pengetahuan
berunsur sains walaupun tuntutan untuk mencari ilmu ini jelas terdapat di dalam
al-Quran.
Kita harus bersyukur, walaupun
terdapat imam dan ulama-ulama besar Islam yang mengharamkan ilmu mantik, masih
ada ahli-ahli sains dan cendekiawan Islam, yang sebahagian daripada mereka
adalah ulama yang mementingkan ilmu pengetahuan duniawi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan