Setiap organisasi mahupun individu ada
matlamat yang ingin dicapai dalam tempoh masa tertentu. Untuk mencapai matlamat
itu, ia perlu melalui “proses” yang teliti dan bersesuaian. Perkara ini penting
bagi memastikan ia tidak “merapu” dan “syok” sendiri sahaja.
Satu pendekatan yang banyak digunakan oleh
organisai untuk memproses matlamat yang ingin dicapai ialah melalui kaedah atau
pendekatan “SMART”
Penggunan pendekatan SMART satu cara yang
terbaik untuk mengekalkan motivasi tinggi, memberikan maklum balas berterusan
dan menghubungkan kerja individu dengan objektif organisasi yang lebih luas.
Apakah sebenarnya matlamat SMART? SMART
ialah singkatan yang digunakan untuk mengoptimumkan penetapan matlamat dalam organisasi.
SMART adalah singkatan:
- S (specific) – Untuk mencapai sesuatu
matlamat, ia perlu ditentukan secara khusus. Tentukan siapa, apa, bila, di
mana, bagaimana dan apa-apa perkara berkaitan yang ingin dicapai. Fikirkan siapakah
yang perlu terlibat? Apakah yang anda cuba capai? Bilakah anda perlu
mencapainya? Apakah halangan atau syarat yang sedang anda hadapi? Mengapakah
anda menetapkan matlamat ini? Tuliskan sebanyak butiran yang boleh dalam
jawapan anda.
- M (Measurable). Perkara yang ingin
dicapai perlulah boleh diukur. Contohnya, menetapkan berapa ahli baharu yang
ingin dicapai. Ia adalah berkaitan bilangan atau angka yang boleh diukur atau
dikira.
- A (Achievable). Seterusnya ia adalah
sesuatu yang boleh dicapai atau mampu dicapai. Ia bukan sesuatu bersifat tidak
mungkin atau sekadar impian kosong. Sesuatu yang boleh dicapai dengan
mempertimbangkan masa, usaha, kekuatan, kelemahan dan acaman yang ada. Jika ia
berkaitan dengan pertandingan, perlu juga dikira tentang kekuatan dan kelemahan
pesaing.
- R (Relevant) atau berkaitan. Juga penting
untuk berfikir tentang keberkaitan matlamat dalam organisasi yang lebih besar. Apa
yang dirancang perlu adalah kaitan dengan perkara-perkara lain yang turut
diusahakan oleh organisasi. Jika difikirkan bagaimana hendak tambah ahli
baharu, fikirkan juga cara untuk melatih ahli baharu itu untuk memberi sumbangan
kepada organisasi. Maksudnya, ia bukan sekadar kuantiti, tetapi juga kualiti.
- T (Time-bound) yakni ia perlu mengikut
ketetapan masa. Masa adalah sangat penting. Anda perlu menetapkan tarikh
sasaran. Banyak perkara yang perlu dicapai hanya bererti jika ia dicapai dalam
tempoh masa tertentu. Maka, perkara yang ingin dicapai perlu ditetapkan
masanya. Jika melepasi masa, kalaupun tercapai, ia boleh dianggap sebagai “gagal”.
Selain menggunakan kaedah SMART, anda juga
mungkin melihat istilah matlamat SMARTER. Sistem SMARTER ialah lanjutan SMART,
dengan hanya dua huruf tambahan: Nilaikan (Evaluate) dan Sesuaikan Semula
(Readjust).
Ringkasnya, tambahan dua huruf ini
membolehkan anda menganalisis dan menambah baik kaedah SMART, jadi anda boleh
memanfaatkan kelebihan proses tersebut dengan sepenuhnya. Nilaikan matlamat
anda secara berterusan, dan jika anda mendapati bahawa anda sering menghadapi
isu, sesuaikan semula.
Objektif SMART memastikan bahawa kejelasan
dan fokus kekal sebagai sebahagian penting dalam proses penetapan matlamat.
Lagipun, matlamat yang kabur tanpa peta jalan yang jelas adalah mudah
diabaikan, manakala matlamat khusus adalah lebih dipandang serius.
Untuk berjaya kita kena serius. Keseriusan
dipaparkan akan mendorong ahli lebih bersemangan dan yakin kepada apa yang
ingin dicapai.
SMART memberikan rangka kerja yang
diperlukan untuk melihat kepentingan sasaran dan membantu menentukan cara untuk
mencapai matlamat tersebut. Juga perlu diingat bahawa penetapan matlamat SMART
adalah mudah difahami dan dilaksanakan dengan kekuatan dan kelebihan yang telah
dikenal pasti.
Semoga mencapai apa yang ditetapkan dengan kaedah
atau pendekatan SMART.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan