Manusia sentiasa terdorong melakukan
perbuatan merugikan akibat terikut-ikut bisikan nafsu. Seberat-berat musuh bagi
manusia adalah nafsu kerana ia mampu menjerumuskan manusia ke arah kejahatan di
dunia ini.
Baginda SAW menegaskan dalam hadis daripada
Ibn 'Abbas: "Sejahat-jahat musuh kamu ialah nafsu kamu sendiri yang berada
antara dua rusuk kamu." (Riwayat al-Baihaqi)
Hakikatnya, nafsu perlu ada dalam diri
kita, tetapi nafsu itu hendaklah dididik. Nafsu jika tidak dididik dan
dijinakkan maka akan mendatangkan kerosakan kepada diri di dunia, lebih-lebih
lagi di akhirat.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
"Nampakkah (wahai Muhammad) keburukan keadaan orang yang menjadikan hawa
nafsunya sebagai tuhan yang dipuja lagi ditaati? Apakah engkau akan menjadi
pelindungnya?" (Surah al-Furqan, ayat 43)
Berasaskan gambaran yang diberikan al-Quran
itu, Nabi Muhammad SAW menggesa umat Baginda berjuang menundukkan nafsu. Tidak
dinafikan, usaha melawan hawa nafsu bukan sesuatu yang mudah dilakukan,
sebaliknya menuntut seseorang itu bermujahadah dan tidak melengah-lengahkan
menanganinya.
Apabila dikatakan manusia itu hebat dalam
mendidik nafsunya, ia merujuk kepada usaha berterusan menjaga dan mengawal
segala nikmat anggota badan, serta pancaindera yang dikurniakan oleh Allah SWT.
Nafsu mempunyai dua sifat iaitu membawa
kebaikan (mahmudah) dan pada masa sama boleh mendorong melakukan keburukan
(mazmumah). Kedua-dua jenis nafsu itu saling menguasai diri seseorang.
Jika mahmudah yang lebih kuat, maka banyak
kebaikan yang dilakukan. Jika mazmumah yang lebih berkuasa, maka terjelmalah
lebih banyak keburukan dan derhaka.
Lazimkan diri melakukan kebaikan biarpun
kecil kerana itu akan mendidik diri menghampiri kebaikan yang lebih
besar. Sebaliknya, jauhkan amalan keburukan biarpun kecil kerana kebiasaan
melakukan dosa akan memudahkan diri melakukan dosa lain.
Sebaik-baik cara untuk mencegah diri
berterusan melakukan dosa adalah dengan bertaubat untuk membersihkan
diri. Hati yang suci lebih terdorong melakukan kebaikan dan berterusan
melakukannya sehingga menjadi satu amalan yang tidak sukar lagi untuk
dilakukan.
Nafsu seperti keinginan makan, seksual dan
emosi akan membawa kepada cita-cita dan keinginan untuk mencapai matlamat
hidupnya serta seharusnya mendorong agar berusaha bersungguh-sungguh dalam
melakukan pekerjaan.
Namun nafsu perlu dikendalikan dan dikawal
bukan dituruti sepenuhnya seperti binatang yang tidak mampu mengendalikan nafsu.
Ia perlu diguna dan dikawal bagi tujuan
betul dan baik. Semua nafsu dalam diri secara fitrah ini jika dijaga dan
ditadbir dengan sifat sabar, iltizam dan istiqamah, bakal melahirkan manusia
berakhlak mulia.
Ulama sejak dahulu menyebut perkara yang
membezakan keistimewaan manusia dengan makhluk lain adalah sifatnya yang berakal.
Manusia berakal akan mengenal diri dan sentiasa meletakkan sesuatu perkara di
tempat betul dan adil. Mereka tidak akan mudah terpesong dan tidak akan
terjerumus ke lembah ekstremisme dalam apa juga perkara.
Sebaliknya jika potensi itu tidak digunakan,
mereka akan mendapat penghinaan dan status yang tidak bernilai di hadapan Allah
SWT.
Antara akibat kelalaian manusia adalah
mereka diumpamakan Allah SWT sebagai serupa dengan binatang atau makhluk lain
yang lebih rendah.
Firman Allah SWT: "Dan sesungguhnya
Kami jadikan untuk (isi neraka Jahanam) kebanyakan daripada jin dan manusia;
mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami (ayat Allah)
dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakan untuk melihat (tanda
kekuasaan Allah) dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakan untuk
mendengar (ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan lebih sesat
lagi. Mereka itulah orang yang lalai. (Surah Al-A'raaf, ayat 179)
Gambar hiasan: Jeti Kuala Besar, Kota Bharu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan